מי מפחד ממסחר אלקטרוני בישראל ?

מי מפחד ממסחר אלקטרוני בישראל

דיווח מהוועידה  הראשונה Go E-Commerce 2013

 כתבה : חיה בן דור

פניה של יזם או בעל עסק למ.ט.י ש״י באריאל, תעסוק בדרך כלל בבקשה לעזרה בהקמה של עסק חדש או בפיתוח עסק  קיים ו/או עזרה והדרכה בשיווק.

פעמים רבות כאשר מתחילים לדבר על התועלת שהעסק יכול להפיק מהמציאות הווירטואלית, באמצעות שימוש במציאות זו על אפשרויותיה המגוונות, היזם מהסס ולעיתים קרובות יושב מול היועץ, מהנהן, אומר ״כן.... אני יודע שצריך..... אבל.....״  לפעמים אני מוצאת אותו סתם בוהה לחלל (אולי משם יגיע עזרו), ובסופו של דבר מתוך העומס, ההצפה והבלבול, דוחה את קבלת ההחלטות בעניין.

יזם או בעל עסק קטן שהשתתף באחד הקורסים של מט״י ש"י יודע ומבין שהוא צריך נוכחות אינטרנטית, אך לעיתים המשימה נראית לו  מסובכת ומורכבת לבצוע, בין אם מדובר על הקמת אתר אינטרנט לעסק, פתיחת דף פייסבוק עסקי, בהצטרפות ושימוש בטויטר, או הצטרפות לפלטפורמה קיימת ומוכרת (דוגמת יובוטיק ), העשיה נעשיית תוך קושי, גרירת רגליים וחשש גדול.

צור חורי, מומחה לעולם הווירטואלי במט״י ש״י, מכיר את הקשיים והצרכים של בעלי העסקים לצורך יצירת נוכחות עסקית אפקטיבית באינטרנט ונותן פגישות יעוץ לטובת העלמת הקשיים ותמיכה בתהליך ונותן דגשים ליזמים:
יזם/בעל העסק, חייב לספק תכנים איכותיים לתשתיות.
תכנים איכותיים = מלל שיווקי אודות העסק, תמונות איכותיות וסרטונים כמה שאפשר.

תשתיות = אתר, דף פייסבוק, ערוץ ביוטיוב, חשבון טויטר ועוד.

לא תמיד מודע היזם/בעל העסק, לחשיבות הרבה שיש לטיב ואיכות החומר אותו הוא מעלה לאתר שלו, בין אם מדובר באיכות התמונות/צילומים שהוא מעלה לאתר או בבהירות החומר הכתוב והתייחסותו למטרת או מטרות האתר (הדרכה, מכירה, הצגת מוצר ועוד).

איכותם של התכנים, תעיד על העסק ואתר שעשוי בחובבנות (תמונות לא חדות או לא ממוקדות עיניינית וקשורות ישירות לנושא, מלל שכתוב בשפה דלה וכו') עלול ל"פספס"  חלק מקהל היעד שלו.

לא תמיד רואה ומבין היזם/בעל העסק את האפשרויות להגדלת הריווחיות, הגלומות בפעילות אקטיבית בעולם הוירטואלי

לפני כחודש יצאנו, 2 יועצים בכירים  (חיה בן דור מני בן עדי)  יחד עם צור חורי מטעם מט"י ש"י להשתלמות מקצועית בוועידה הראשונה למסחר אלקטרוני בישראל שהתקיימה  באיירפורט סיטי.

מה שמענו בוועידה?!

במחקר  עומק עדכני של גוגל עלו 2 ממצאים מדהימים:
80% מהישראלים קנו או צרכו שירות Online
 60% מהישראלים הללו קנו Online באתרים בינלאומיים

המשמעות של הנתונים הללו היא שהישראלים קונים באמצעות האינטרנט ובמקביל, יש כיום  וואקום מבחינת כמות ואיכות ההיצע של אתרים ישראליים בעברית. מי שנהנה מכך הם האתרים  הבינלאומיים.

הישראלים קונים מוצרים ושירותים דרך האינטרנט אך משתמשים בעיקר באתרים בינלאומיים מוכרים.

mckinsey העריכו את ה- המסחר בחניות ברשת האינטרנט בישראל בכ- 2 מיליארד $ ! !

 על פי המחקר של גוגל, האתרים הישראלים חלשים מאד  במספר פרמטרים: בהמחשה - סרטון וידאו, תמונות איכותיות, בשיתוף ברשתות החברתיות, באופטימיזציה של הדף - Landing page optimization, בחוויית הקניה :  יש יותר מידי דרישות סף לכניסה (הבקשה לפרטים אישיים - מייל, שם וכד׳) לתוך האתר;  יש לכלול את עלות המשלוח במחיר המוצר;   בשלב מסירת פרטי האשראי חסר תו איכות  ואין את תחושת הביטחון המתבקשת.

המסחר האלקטרוני מתבצע לא רק  במחשב הנייח, הנייד או הטאבלט, בוועידה שמענו שהטלפון הסלולרי הוא הדבר הבא כפלטפורמה לקניות. הנייד שלנו נמצא אתנו בכל מקום ואנחנו משתמשים בו כל היום - פנגו, מיילים, קניות, תמונות, וואטסאפ וכו׳.  במקביל הרגלי הצריכה  שלנו משתנים באופן מהיר ביותר, ואנו רואים גידול שנתי של 70% בשימוש בטלפון הנייד לצורך קניות. השימוש בנייד לביצוע עסקאות גדול, מהיר  ומשתלט על המרחב של כולנו. כיום באתרים הבינלאומיים 25% מהתנועה לאתרים מגיעה מהנייד.

בית עסק המפרסם/משווק/מוכר במרחב הוירטואלי חייב לעשות התאמות מיוחדות לאתר על מנת שיתמוך בשימוש בסלולרי. ההתאמה צריכה להיות בגודל המסך, בחויית המשתמש, ב-flow, במהירות הגלישה ובקלות הקניה.

הקונה הסלולרי הוא צעיר יותר, ומהווה חלק מתרבות האינסטנט והצרכנות האימפולסיבית.

אז מי מפחד מהסחר האלקטרוני? ולמה בתי עסק ישראלים לא משקיעים יותר בפיתוח אתרים ובתשתיות לתמיכה בקניות דרך האינטרנט ?!   בפנל  בו השתתפו בכירים, נציגי חברות ישראליות מעולם הקמעונאות (כגון:  וואלה שופס, PAYPAL, U4 ZER, המשביר לצרכן ועוד) היה קונצנזוס, הם טענו פה אחד, שבתי המסחר הקמעונאים הם אלה שמסתייגים מהאינטרנט, הלקוחות מעוניינים ונהנים מהקניות באינטרנט.

אפי דהן,  המנכ"ל האזורי  של PAYPAL, אומר שהקונים הישראלים מאד בשלים, והם לקוחות מצויינים. הישראלים, לדבריו, מרבים להשתמש באינטרנט.  

על פי הנתונים שהוצגו על ידו, ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בהיקף העברת כספים לסין - קונים מסין דרך האינטרנט.  

לדעתו, החששות העיקריים של הלקוחות זה נושא נתינת  פרטי כרטיסי האשראי וחוסר הבטחון או חוסר הידיעה לגבי האפשרות לבטל עסקה. 

יוסי כהן, מנכ" ל  zer4u  מזכיר שחנות וירטואלית היא ניהול חנות לכל דבר. הוא אומר שדרך האינטרנט הלקוח נהנה יותר, חוויית הקניה שלו היא כפולה, גם ברגע שקונים ושוב ברגע שמקבלים את המוצר הביתה. חנות וירטואלית היא עסק לכל דבר והפרטים הקטנים הם מה שעושים את ההבדל. הוא הצביע על כך שהקושי העיקרי במסחר האלקטרוני הוא בצמצום הפער - בין ההבטחה לבין מה שהלקוח מקבל בפועל - בין מה שרואים באתר לבין מה שמתקבל בפועל.

הוויזואליות, והשימוש  בטכנולוגיות המתקדמות להצגת המוצר באתר, באופן שמביא את המוצר  לידי ביטוי בדרך הטובה ביותר, אלה הם הגורמים  להצלחה.

ומה עוד למדנו בוועידה ? 

שהעשור הראשון של המסחר האלקטרוני התאפיין בקנייה של מוצרי חשמל ומוצרים אלקטרוניים, כיום זה משתנה והלקוחות מבקשים לקנות הכל באינטרנט.

לסיכום, נראה שהישראלים קונים כיום יותר בחו״ל, אבל ניתן להניח בסבירות גבוהה, שכאשר תהיה תשתית טובה בישראל הקונים יעדיפו לקנות בעברית.  בסופו של  דבר הממשק למשתמש, חוויית הקניה, הלוגיסטיקה והשרות, זה מה שחשוב ללקוח. כשהעסקים הישראליים יגיעו לרמה הבינלאומית, הקונים יקנו באתרים המקומיים. ניתן לומר כי כיום הישראלים נאלצים לקנות בחו״ל כי אין מספיק אלטרנטיבות ישראליות באותה הרמה.

חשוב לזכור שהאינטרנט הוא לא דבר לוקאלי אלא בינלאומי - אין כאן עניין מקומי או לא מקומי - מוצר טוב, במחיר טוב, בחוויית משתמש טובה ונוחה, ושירות לקוחות מצויין - זה מה שמוכר!!!

רוצים חנות ווירטואלית?  פנו אלינו לפתיחת חנות באינטרנט

כותבת המאמר :
חיה בן דור
יועצת בכירה במ.ט.י ש"י